Pod hasłem Czas na rewolucję w modzie! organizatorzy Fashion Revolution Day zamierzają uczcić pierwszą rocznicę katastrofy w Rana Plaza angażując konsumentów i konsumentki do akcji stawiającej firmom odzieżowym proste pytanie: skąd biorą się nasze ubrania?
Skąd wziął się Fashion Revolution Day?
Fashion Revolution to inicjatywa powstała w Wielkiej Brytanii po katastrofie budynku Rana Plaza w Bangladeszu 24 kwietnia 2013 r. Zginęło w niej 1138 osób szyjących ubrania m.in. marki Cropp, należącej do polskiej firmy Lpp S.A.. Poprzez swoją akcję organizatorzy Fashion Revolution Day chcą wspomnieć ofiary katastrofy i nakłonić branżę odzieżową do wprowadzenia koniecznych zmian.
Akcja jest zorganizowana jednocześnie w ponad 50 krajach na całym świecie. Celem Fashion Revolution Day jest świętowanie pozytywnego wpływu mody na świat oraz wszystkich tych, którzy codziennie się do tego przyczyniają. Jako przedsięwzięcie na skalę globalną ma ono także ponownie połączyć poszczególne elementy całego łańcucha dostaw w jedną całość, gdzie każdy pracownik/ca jest ważny/a i szanowany/a za swoją pracę. Dzień ten ma być także okazją do zadawania firmom pytań o warunki produkcji ich ubrań oraz o sposoby podnoszenia standardów tej produkcji. Fashion Revolution Day poprzez celebrowanie wielkich i małych historii pracowników/c fabryk, firm, konsumentów/ek i aktywistów/ek pokazuje reszcie branży, iż zmiany są możliwe.
Jak wziąć udział w Fashion Revolution Day?
Wszyscy, którzy chcą włączyć się w obchodzenie Fashion Revolution Day w Polsce mają do dyspozycji kilka sposobów na to, by wziąć udział w dyskusji dotyczącej zmian w branży odzieżowej, a także pokazać co myślą na temat odpowiedzialnej mody.
W opisie jednej z akcji organizatorzy proponują: załóż ulubione ubranie na lewą stronę na znak, iż szukasz informacji o miejscu jego produkcji, zrób sobie zdjęcie i opublikuj je na portalach społecznościowych. Jeśli ubranie jest wyprodukowane zgodnie z procedurami chroniącymi prawa pracowników szyjących daną odzież oraz chroniącymi środowisko, opowiedz historię tej marki/ ubrania. Jeśli nie masz pewności w jakich warunkach zostało wyprodukowane ubranie- zapytaj o to producenta!
Więcej informacji: