Raport Let's Clean Up Fashion
Organizacja Labour Behind the Label (LBL), stanowiąca platformę Clean Clothes Campaign w wielkiej Brytanii, opublikowała raport w którym pokazała co największe marki odzieżowe robią by zagwarantować pracownikom płacę wystarczającą na życie (tzw. living wage) (1) oraz jak zaawansowane są w poprawie warunków pracy w swoich łańcuchach dostaw. Najgorsze oceny przyznano markom: Gap, który zarzucił starania nad wdrożeniem płacy wystarczającej na życie oraz H&M, który nawet nie podjął kroków w kierunku wdrożenia godziwej płacy u swoich dostawców. Firmy odzieżowe, które zyskały najwyższe oceny to Monsoon, Marks & Spencer, Inditex (Zara) oraz gigant brytyjskiego rynku Next.
Pełna lista ocenionych marek dostępna jest tutaj.
LBL dostrzega, że kilka firm pracuje nad podwyższeniem płac pracowników, tak by były one wyższe niż ustawowe minimum w danym kraju (które zawsze jest znacznie poniżej poziomu płacy wystarczającej na życie) (2), jednakże tylko kilka marek oficjalnie podaje konkretne wartości, które uznają za godziwą płacę. Jest to poważny problem, gdyż bez zdefiniowania czym dla danej marki jest płaca wystarczająca na życie nie można liczyć na jej wdrożenie. Raport wskazuje również na wiele innych wyzwań przed jakimi stoją firmy; jest to m.in. zagwarantowanie swobody w powoływaniu związków zawodowych, które same mogłyby walczyć o prawa pracowników.
H&M i GAP muszą zmienić swoje podejście!
LBL postanowiło nie tylko opublikować raport, ale także włączyć konsumentów w walkę o godziwą płacę pracowników GAP i H&M. Obie marki ograniczają się do sprawdzania czy pracownicy otrzymują minimalną pensję, co np. w Bangladeszu przekłada się na ok. 25% kwoty wystarczającej na utrzymanie rodziny. Czy ktoś z nas byłby w stanie wyżyć za takie pieniądze?
Wyślij listy do H&M i GAP i pokaż, że zależy Ci na pracownikach produkujących twoje ubrania
Uwaga! Wchodząc na stronę LBL podpisz się pod listami do obu marek.W ten sposób twój list dotrze zarówno do Dan Henkle, wice-przewodniczącego departamentu CSR w GAP oraz Heleny Helmersson, Przewodniczącej departamentu CSR w H&M.
Duże marki słuchają swoich konsumentów!
Niedawno dużo mówiło się o kampanii Greenpeace „Detox Challenge”, która wzywała firmy odzieżowe do wyeliminowania toksycznych chemikaliów ze swoich łańcuchów dostaw. W odpowiedzi na ponad 20 tys. podpisów pod petycją, aktywność użytkowników mediów społecznościowych oraz akcji podczas których aktywiści przyklejali wielkie naklejki z napisami „Detox our water” i „Detox our future” na witrynach sklepów H&M, firma H&M zadeklarowała całkowite usunięcie niebezpiecznych substancji chemicznych ze swojego łańcucha dostaw najpóźniej do 2020 r. Pełną deklarację H&M znajdziecie tutaj. Firma oprócz obietnicy nieużywania toksycznych substancji zadeklarowała, że upubliczni informacje na temat wszelkich chemikaliów emitowanych do środowiska przez fabryki swoich dostawców. Pierwsza porcja informacji zostanie opublikowana pod koniec 2012 roku i będzie dotyczyć głównych dostawców H&M z Chin i innych krajów.
Jak widać jako konsumenci mamy wpływ na wielkie marki. Korzystajmy z tego!
______________________________________________________________
1. Living wage (godziwa płaca, płaca wystarczająca na życie) to poziom płacy, który jest wystarczający na utrzymanie i godziwe życie pracownika i jego rodziny. Wystarcza nie tylko na zaspokojenie podstawowych potrzeb (wyżywienie, mieszkanie, odzież, transport, edukacja, opieka medyczna), ale pozwala także na zaoszczędzenie chociaż minimalnej kwoty na inne potrzeby. Poziom ten różni się dla poszczególnych krajów i regionów. Międzynarodowa organizacja zrzeszająca organizacje pozarządowe i związki zawodowe Asia Floor Wage Alliance opracowała zestandaryzowane poziomy minimalnej płacy wystarczającej na życie dla pracowników sektora odzieżowego w krajach azjatyckich. Więcej informacji: www.asiafloorwage.org 2. Ustawowa pensja minimalna w Bangladeszu to 3000 Taka, podczas gdy poziom płacy wystarczającej na życie wynosi 12,248 Taka (za: Let's Clean Up Fashion).