Wczoraj ruszyła kampania reklamowa H&M “Conscious Collection”, której twarzą na rok 2013 została Vanessa Paradis. Stoi ona w zupełnej sprzeczności z rzeczywistością panującą w azjatyckich fabrykach odzieżowych, gdzie masowo dochodzi do omdleń w wyniku ciągłego niedożywienia i przepracowania spowodowanego głodowymi pensjami.
„Nasi klienci mogą czuć się pewni, że wszystko co kupują w sklepach H&M zostało zaprojektowane i stworzone z troską o ludzi i środowisko", powiedział prezes H&M, Karl-Johan Persson. Mając jednak na uwadze, że w samej tylko Kambodży w 2011 r. ponad 2900 pracowników zasłabło i straciło przytomność w wyniku ciągłego niedożywienia i przepracowania spowodowanego głodowymi pensjami1), jak taka deklaracja może być brana przez konsumentów na serio?
Kolekcja ubrań nie może być "świadoma", odpowiedzialna" czy "zrównoważona", gdy szyjący ją pracownicy nie otrzymują pensji wystarczających na wydobycie się ze skrajnego ubóstwa i masowo mdleją w miejscu pracy, gdyż - jak pokazały badania kaloryczne przeprowadzone w zeszłym roku przez Konsorcjum praw pracowników w Kambodży - cierpią na deficyt kaloryczny rzędu 500 kcal dziennie – mówi Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci, organizacji wchodzącej w skład koalicji Clean Clothes Polska. Zebrane dowody wskazują, że minimalna pensja w sektorze odzieżowym w Kambodży stanowi obecnie zaledwie 25% płacy wystarczającej na godziwe życie2).
„Podniesienie pensji osób szyjących ubrania przeznaczone na europejskie rynki jest absolutnie niezbędne”, mówi Athit Kong, wice-przewodniczący kambodżańskiego związku zawodowego C.CADWU. „Wielkie marki – takie jak H&M – mają dziś do odegrania bardzo istotną rolę. Muszą wreszcie nawiązać prawdziwy dialog z niezależnymi związkami zawodowymi w Kambodży w celu podniesienia pensji pracowników.”
Obrót H&M w 2012 roku wyniósł ponad 17 miliardów euro, zaś sam zysk to ponad 2 miliardy euro. Jeden z głównych udziałowców marki i jednocześnie członek zarządu Stefan Persson jest na liście ośmiu najbogatszych ludzi na świecie. H&M, a także marki takie jak Gap, Levis i Zara, to najwięksi kontrahenci kambodżańskiego przemysłu odzieżowego. Firmy te mają w swoich rękach ogromną siłę – mogą zapewnić godziwe płace, a tym samym godne życie milionom pracowników fabryk odzieżowych.
Zobacz także:
2) Obecnie obowiązująca pensja minimalna w sektorze odzieżowym w Kambodży wynosi 61 USD na miesiąc. W wyniku protestów związków zawodowych zostanie ona podniesiona od 1 maja 2013 r. do 75 USD na miesiąc. Nadal jednak będzie to stanowić niewielką część kwoty 283 USD na miesiąc wyliczonej jako poziom płacy wystarczającej na godziwe życie w Kambodży przez organizację Asia Floor Wage, azjatycką sieć związków zawodowych i organizacji działających na rzecz praw człowieka. Więcej na stronie asiafloorwage.org